11—18
mei 2017
Abendrot.
Richard Strauss. Vier letzte Lieder
Luc Brewaeys. Credeva
Gustav Mahler. Symfonie nr. 4
tickets & abonnementen
concertdata Abendrot.
do
11
mei
20:00
Concertgebouw.
't Zand 34, 8000 Brugge.
zo
14
mei
15:00
deSingel.
Desguinlei 25, 2018 Antwerpen.
do
18
mei
20:00
Paleis voor Schone Kunsten.
Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel.
concertinfo.

Warning: getimagesize(/home/symfok05/public_html/userfiles/2017-2018/JLK (c) Simon_van_Boxtel.png) [function.getimagesize]: failed to open stream: No such file or directory in /home/symfok05/public_html/frontfunc/functions.php on line 120
Jan Latham-Koenig.
dirigent.
biografie
video

Met zijn Franse, Deense en Poolse roots, is Jan Latham-Koenig een Europeaan in hart en nieren. Hij studeerde aan de Royal College of Music in Londen waarna hij de prestigieuze Gulbenkian Fellowship in de wacht sleepte. Zijn debuut als dirigent van de opera Macbeth in de Wiener Staatsoper in 1988 was een buitengewoon succes en bezorgde hem op korte tijd internationale naam en faam.

Sindsdien stond hij aan het roer van ’s werelds grootste opera- en symfonische gezelschappen met werken zoals Aïda, Macbeth, La Bohème, Peter Grimes, Tristan, Pelléas et Mélisande, Die Tote Stadt, Carmen, Turandot en Elektra en het ballet The Prince of the Pagodas.

 

Jan Latham-Koenig nam reeds diverse engagementen op als artistiek directeur van ensembles en organisaties zoals het Orquestra Nacional do Porto, de Cantiere Internazionale d’Arte di Montepulciano, Teatro Massimo di Palermo, het Orchestre Philharmonique de Strasbourg en de Opéra National du Rhin. Daarnaast was hij de stichter van de Young Janácek Philharmonic op en was hij er artistiek directeur.

Sinds augustus 2011 is hij artistiek directeur van de Novaya Opera Moskou en sinds 2012 ook van het Orquesta Filarmónica de la UNAM in Mexico City. Vanaf het seizoen 2013-2014 is hij tevens chef-dirigent van het Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge (België).

 

Jan Latham-Koenig verzorgde diverse gastoptredens met onder meer New Japan Philharmonic, Tokyo Metropolitan Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, Los Angeles Philharmonic Orchestra, het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Dresdner Philharmonie Orchester, … Daarnaast werd hij uitgenodigd om diverse gezelschappen te dirigeren in de Wiener Staatsoper, het Royal Opera House Covent Garden, de National Opera Prague, de Götenburg Opera, de Tokyo National Opera en nog vele andere.

sluiten
Symfonieorkest Vlaanderen . Taras Bulba
Taras Bulba . Leos Janacek
sluiten
Olga Jelinkova.
soliste. sopraan
biografie
sluiten
Galina Averina.
soliste. sopraan
biografie

Galina Averina werd geboren in Moskou. Ze studeerde er in 2010 af aan de Russische Academie voor Theaterkunsten. Ze kreeg daarna meteen een solistenplaats aangeboden bij het Perm State Opera Theatre, waar ze glansrollen vertolkte als Brigitta in Iolanta, Frasquita in Carmen, Kseniya in Boris Godunov, Noemi in Cendrillon, Ersilia in Le astuzie femminili en Annina in La Traviata.

 

Haar debuut op de internationale bühne volgde in 2013, met de rol van Despina in Così fan tutte op het Dubrovnik Summer Festival. Kort nadien won ze ook de Haidee Saretski Prize in de Young Artists’ Competition van het Festival van Nice. In hetzelfde jaar verhuisde ze naar het Verenigd Koninkrijk om haar studies verder te zetten aan de Welsh International Academy of Voice, bij mentor Dennis O’Neill. Tijdens masterclasses bij Kiri Te Kanawa maakte ze zo’n grote indruk dat de beroemde sopraan Averina uitnodigde voor een recital in de Londense Cadogan Hall.

 

In 2014 startte Averina haar opleiding aan de International Opera School of the Royal College of Music, waar ze studeert bij Dinah Harris. Averina volgt er momenteel haar tweede en laatste jaar. Ze schitterde er reeds als Pamina in Die Zauberflöte, Calisto in Giove in Argo, Adele in Die Fledermaus en Dalinda in Händels Ariodante. Ze wordt ondersteund door Kiri Te Kanawa UK Foundation en Independent Opera Voice Scholarship.

 

In 2015 was Galina Averina de jongste finaliste van de prestigieuze Francisco Viñas Competition in Barcelona. Ze werd er ‘Sextio Premio’ en won de publieksprijs. Ook de eerste plaats in de Bampton Classical Opera Young Singers' Competition prijkt op haar palmares. Ze sleepte eveneens een studiebeurs van de Drake Calleja Trust in de wacht.

 

2016 bracht Averina reeds een samenwerking met Trondheim Symphony, met wie ze Beethovens Missa Solemnis uitvoerde. In de herfst van 2016 neemt Averina de rol van Atalanta in Xerses voor haar rekening, in een productie van de English Touring Opera.

 

Ook 2017 oogt veelbelovend, met een uitvoering van Beethovens Negende Symfonie met de Royal Philharmonic Orchestra en een Belgisch debuut met Symfonieorkest Vlaanderen.

sluiten
Programma info.

Het romantische laatste programma van dit seizoen baadt in een mysterieuze rode gloed. De Vier letzte Lieder van Richard Strauss zien gelaten het nakende noodlot tegemoet en belichamen in een symbolische, laatromantische taal het onvermijdelijke gevoel van berusting. Een groots en expressief orkest begeleidt de luisteraar in zijn serene tocht richting avondrood.


Het expressieve Credeva (“hij geloofde”) van centrale componist Luc Brewaeys vormt diens muzikale adieu aan leermeester Franco Donatoni. Jan Fabre tekent voor de tekst bij deze compositie voor twee sopranen en orkest.


Gustav Mahler zoekt in zijn Vierde Symfonie de finale slaap op. In een monumentale symfonie verklanken een sprookjesachtig scherzo, pakkende melodieën, kleurrijke harmonieën en meesterlijk uitgekiende variatiereeksen Das Himmlische Leben. Het laatste deel van de symfonie is een muzikale weerspiegeling van een feest in de hemel. Met chef-dirigent Jan Latham-Koenig in een glansrol, danst de lyrische sopraansolo op fonkelende orkestklanken naar het ultieme einde (van het seizoen).