Peer Gynt 
28.04→18.05
→ Jan Latham-Koenig dirigent
→ Pavel Kolesnikov solist piano
Programma
Antonin Dvorak Slavische Dansen, nr. 2 & nr. 7
Ludwig van Beethoven Concerto voor piano nr. 1
Carl Nielsen Pan en Syrinx
Edvard Grieg Peer Gynt Orkestsuites nr. 1 & nr. 2
za 28.04, 20:00
CC Zwaneberg, Heist-op-den-Berg
Ticket info
zo 29.04, 17:00
Casino Kursaal, Oostende
Ticket info
do 03.05, 20:00
Concertgebouw, Brugge
Tickets
vr 04.05, 20:00
CC De Factorij, Zaventem
Ticket info
zo 06.05, 15:00
deSingel, Antwerpen
Tickets
za 12.05, 20:00
Muziekcentrum de Bijloke, Gent
Ticket info
wo 16.05, 20:00
Warwick Arts Centre, Coventry
Ticket info
do 17.05, 20:00
Cadogan Hall, Londen
Ticket info
vr 18.05, 20:00
St. Nicolas Church, Newbury
Ticket info
Pavel Kolesnikov
Pavel Kolesnikov

Bijna twee eeuwen scheiden virtuozen Ludwig van Beethoven en Pavel Kolesnikov. Beethovens Eerste Pianoconcerto laat deze eeuwen evenwel seconden lijken. Beethoven ging Kolesnikov voor als solist: op de Praagse première van het werk in 1798 zat Beethoven achter het klavier. Hoewel de titel het tegendeel suggereert, is dit concerto eigenlijk Beethovens tweede concerto voor piano. De uitvoering door rijzende ster Kolesnikov wordt in elk geval eersteklas.

Scandinavië troef ook, in mei, met Deen Carl Nielsen en Noor Edvard Grieg. Nielsen zocht zijn inspiratie in het Antieke Griekenland voor zijn impressionistische verklanking van Pan en Syrinx, een mythe uit Ovidius’ Metamorfosen. Grieg schreef zijn Peer Gynt op verzoek van die andere Grote Noor: toneelschrijver en dichter Hendrik Ibsen. Die laatste vroeg Grieg in 1874 om een passende soundtrack bij de toneelversie van zijn gedicht Peer Gynt. Grieg stemde in, maar kon niet vermoeden dat hij zich anderhalf jaar hard labeur op de hals zou halen. Uit de volledige score bij het toneelstuk compileerde Grieg twee ‘best ofs’: Suite 1 en 2. U neuriet gegarandeerd mee.

Antonin Dvorak warmt op ons op voor een gevarieerd programma met dansen die doordrenkt zijn van Boheemse volkselementen.

klassiekers